Mestring og muligheter
Højdahl, Torunn; Nilssen, Mona Iren; Hansen, Frida Edgren; Hauger, Birgit Farbrot; Brånens, Helene; Aaland, Karin; Gjerver, Hilde; Myrhaugen, Even Jappée; Gløtvold, Geir Anders; Larsens, Oddbjørn; Olufsen, Veronica
Original version
Småskrift nr.2/2007Abstract
Artiklene er skrevet av tilsatte i kriminalomsorgen som har gjennomført en studiepoengbasert utdanning i "Mestringstillit - en kognitiv endringsmetodikk". Studiet arrangeres av Kriminalomsorgens utdanningssenter KRUS og Høgskolen i Lillehammer. Forfatterne beskriver hvordan kognitiv endringsmetodikk er praktisert med innsatte eller domfelte som har AD/HD, rusmisbruksproblematikk, opplever stress i varetekt eller er dømt for vold, drap, tyverier, økonomisk kriminalitet eller annen form for vinningskriminalitet. De vektlegger hvordan årsaker til uønsket atferd eller lovbrudd kan søkes i mekanismer som er knyttet til selve atferden, hva som utløser atferden og hva som opprettholder den. Et viktig begrep er "mestringstillit" som dreier seg om en persons tiltro til egen evne til å mestre vanskelige situasjoner (jf. Banduras 1977 begrep "self-efficacy"). En person med høy mestringstillit har stor tillit til egen evne til å foreta valg i pressede situasjoner. Opplevelse av mestring er avgjørende for at en person skal finne frem til alternative handlinger framfor atferd som er uønsket eller som kan føre til kriminalitet. For å bygge mestringstillit er det viktig at den dømte opplever at det er en sammenheng i det som skjer rundt ham og med ham. Det kan f.eks være å forstå hvorfor han utøver vold i gitte situasjoner.
I alle artiklene beskrives hvordan atferd eller lovbrudd analyseres etter et oppsett
som kalles FAK-skjema (foranledning, atferd, konsekvens) (Brumoen & Højdahl 2007:30, 37).
Foranledningen (F) er situasjoner, omstendigheter, tanker og følelser og alt rundt og før en bestemt atferd (A). Foranledningen er det som i utgangspunktet utløser og "styrer" atferden.
Konsekvensen (K) er det som følger rett etterpå, og som ofte utgjør nytten ved atferden.
Det er i konsekvensen det er mulig å finne hva som opprettholder en uønsket atferd.
Daniel Østvold har tegnet illustrasjonen.